מדוע חשוב להשקיע במצלמות בגני הילדים?

על משמעות המקרים עליהם שמענו שוב ושוב בשנים האחרונות, של התעללות בגני ילדים, אין צורך להרחיב. חומרת המקרים ברורה וכן הצורך הדחוף להגן על חסרי ישע – במקרה זה פעוטות, בדומה לנושא הטיפול וההגנה על קשישים בבתי אבות. כיצד משתלבות מצלמות בהתמודדות עם המצב וכיצד הן תורמות?

סיוע טכני, אתגר חברתי

אין ספק, שהמטרה החשובה ביותר היא מניעה של  הישנות מקרי התעללות. מחד, מצלמה לא מסוגלת למנוע זאת ישירות וגם מי שצופה בצילומים בזמן אמת לא יכול להגיב מיידית. יותר מכך – לא מעשי למנות אינספור אנשים,  שינטרו ויזואלית את המצב דרך המצלמות באופן קבוע ובזמן אמת. מצד שני ובעקיפין, מצלמות בגני ילדים מהווות גורם הרתעה חשוב. זאת, בין אם הן מותקנות בגלוי או לא. עצם הידיעה שהתקנת מצלמות כאלה נפוצה, עשויה להרתיע.

מצב החקיקה

“חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע”ט-2018” אושר באוקטובר 2018 ונכנס לתוקף ב-1 לספטמבר 2019. לפי אתר הכנסת, חוק זה “מסדיר לראשונה את מערך הפיקוח והרישוי הממשלתי על כלל מעונות היום לפעוטות שבהם שוהים 7 פעוטות לפחות, בכדי להגן על הפעוטות השוהים במעונות, על שלומם ובטיחותם”. החוק מדבר על הסדרת מערך פיקוח ורישוי על מסגרות שונות לפעוטות, בדיקת היעדר עבר פלילי, הכשרה בעזרה ראשונה, בדיקת בטיחות המקום ועוד נקודות חשובות. בשטח, יישום השינויים שהחוק הציג עדיין רחוק מלהיות מלא. בדצמבר 2018 אושרה סופית הצעת החוק “התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות, התשע”ט-2018”. החוק תוכנן להיכנס לתוקף בספטמבר 2019, כאשר השנה הראשונה הוגדרה כתקופת הסתגלות, שבה התקנת מצלמות עדיין לא תהיה חובה. נכון להיום, גם יישום חוק זה עדיין מקרטע.

גננות על הכוונת?

ברקע לנושא כאוב זה, נמצאת העובדה שעדיין יש כיום מעונות לא מפוקחים לפעוטות, אשר מופעלים ללא גננות מוסמכות. הלימודים בתחום הגננות, שהם לימודים מסודרים ואיכותיים כולל שנת סטאז’, עוסקים גם באתגרי העבודה הלא קלה הזו ומספקים כלים לפתור זאת. מעבר לכך, מי שלא מצליחה לעמוד במבחן הלא קל שמציבה עבודה מסוג זה, בין אם היא גננת מוסמכת או שלא, ברור שזו בהחלט לא העבודה בשבילה. כי אין כאן מקום ל”חצי עבודה”. במקום זאת, שתחפש ותמצא מקור פרנסה אחר, שהיא יכולה לעבוד בו ביושר.

היבטים טכניים

להתקנת מצלמות בגני ילדים יש היבטים טכניים לא מעטים, אשר דורשים הסתייעות בבעלי מקצוע. זאת, החל מהשלב הראשוני של בחירת המצלמות המתאימות, דרך התקנתן המקצועית באופן גלוי או נסתר, אחסון מאובטח של המידע שמגיע מהמצלמות ולבסוף תחזוקה ותמיכה שוטפת.

לסיכום

בנושא ההתעללויות, ברור שמצלמות אינן תרופה לשורש המחלה. עם זאת, הן מהוות גורם סיוע חשוב מאוד, בהתמודדות עם הסימפטומים של מחלה חברתית חמורה זו.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support