איך בלוגרים משפיעים על הרגלי הצריכה שלכם?

בלוגים הפכו מזמן לתופעה אינטרנטית בולטת. יש מגוון רחב של סוגי בלוגים ובלוגרים ואנשים שכותבים באתרי צרכנות. האם ועד כמה, יש לתופעה זו השפעה?

מה הם כותבים שם?

מחד, בלוגים רבים מהווים לא יותר משעשוע וערוץ ל"שחרור קיטור", הן לכותביהם והן לקוראים. מצד שני, יש בלוגים שמתמקדים בנושאים ספציפיים ומשקיעים לא מעט זמן ומחשבה בכתיבה. בשני המקרים, דברים שכותבים הבלוגרים משפיעים לעתים על הצרכנים, לטוב או לרע. כתוצאה מכך למשל, יש אנשים שצורכים מוצרים שהם לא באמת צריכים. הבלוגר עשוי לכתוב לדוגמא ביקורות מוצרים או להתייחס למבצעים שונים או לספק המלצות אישיות לרכישה מושכלת. במקרים רבים, ה"מושפעים" כלל אינם מאוהדי הבלוג המסויים. במקום זאת, הם אנשים שחיפשו מידע על מוצר או שירות כלשהו והגיעו באמצעות תוצאות החיפוש, לפוסט באותו בלוג. כך, אנקדוטה היתולית שכתב בלוגר על חוייה לא סימפטית בעסק כלשהו, תוך הגזמה לצורך הניסוח המעניין, עלולה להיקרא ולהזיק לעסק, שלא במתכוון.

"משפיעים" ומשווקים

עולם השיווק הסתגל במהירות לרשת האינטרנט, שכבר איננה דבר חדש. ואכן, פעילות באינטרנט היא כיום היבט מרכזי ומודגש, של פעילויות שיווק רבות. בין המגמות בתחום זה בשנים האחרונות, רואים את נושא ה"משפיענים" ברשת. אנשים אלה, אשר חלקם בלוגרים, זוכים לקהל קוראים גדול יחסית. חלקם נחשבים ברי סמכא בתחומם ולכל הפחות, רבים מתייחסים לדעותיהם בתשומת לב. בנוסף, קהל אוהדי ה"משפיען" יהיה לרוב ממוקד בתחום ספציפי. בלוגר בולט בתחום האוכל הישראלי למשל, יימשוך באופן טבעי בעיקר חובבי אוכל מסוג זה, גם אם הוא כותב מדי פעם על נושאים אחרים. לכן, אם מעוניינים לשווק, נאמר, פלאפל ייחודי שעומד להיפתח, דעה חיובית של אותו אדם, עשויה להזניק בבת אחת את העניין בעסק החדש.

מסלול עוקף מסגרות

בלוגים הם בין הסביבות האינטרנטיות, שמאפשרות לתת ביטוי חופשי לדעות ותפיסות יוצאות דופן. לדוגמא: נושא החיסונים וההתנגדות להם. מבלי להיכנס לוויכוח בנידון, נציין כי בלוגר יכול לכתוב על כך את דעתו באופן חופשי. בדומה לכך, אם מוכרים למשל תוסף מזון שתועלתו שנויה במחלוקת והרפואה הממוסדת רגילה לתארו כלא משמעותי, בלוג עשוי לספק את המידע התומך, שיאזן את התמונה עבור לקוח פוטנציאלי.

השפעה בערבון מוגבל

לשם האיזון, נציין כי יש כמה גורמים שמגבילים את השפעת הבלוגרים, בין אם הם נחשבים ל"משפיענים" או שלא.

ראשית, אנשים יודעים שכתיבה כזו איננה בהכרח אובייקטיבית. למשל מוצר שעליו "משפיען" מספר בהתלהבות, במיוחד כאשר בכל שני וחמישי הוא "מתלהב" ממוצר אחר. שנית, משפיענים רבים אינם מומחים של ממש, כמו שהם אנשים שמתנסחים ומציגים עצמם באינטרנט לא רע ועושים זאת באופן אינטנסיבי. בשורה התחתונה, דעותיהם המוצגות לא בהכרח מספקות ערך מוסף לגולש, שעשוי להיות מנוסה יותר מהם בנושא המדובר או בעל דעה אחרת ומבוססת.

לסיכום

אין ספק, כי חלק מהבלוגרים משפיעים על החברה בה הם פועלים, כולל בהיבט הרגלי הצריכה. לפחות במידה מסויימת.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support